2012年1月21日土曜日

ישובים ערבים לשעבר שהם ישובים יהודים לשעבר



במלחמת השיחרור ב1948 1949 עם ישראל מרד ב1800 שנים של כיבוש זר ומדכא על ארצו.
במהלך המלחמה ברחו יותר מחצי מיליון ערבים מכ400 כפרים.
אך חלק ניכר מאותם כפרים ערבים היו בעבר ישובים יהודים אשר ננטשו על ידי יושביהם היהודים
 בתקופות שונות במהלך תקופת הכיבוש הזר והארוך על ארצינו שצימצם את היהודים לחיות אך ורק בארבעת ערי הקודש ירושלים,חברון,טבריה,צפת וכן עזה ועכו.

הבא נכיר חלק  קטן מהכפרים הללו:

עמיקו שהיתה ישוב יהודי בתקופת התנך והתלמוד .שמה הערבי מ1596 היה עמקה.

בצת שהיתה עירה יהודית קטנה עד תקופת התלמוד ושמה הערבי היה אל בססה  ויושביו היו נוצרים.


רחוב שהיתה עיר יהודית של שבט אשר בתקופת התנך.שמה הערבי היה אל בירווה ויושביו היו צפון אפריקאים.

יהוד היתה עיר יהודית עד התקופה הצלבנית.שמה הערבי היה בהתחלה אל יהודיה אבל בגלל קירבת השם ליהודים שונה חאל עבסיה והיה מיושב בעיקר בערבים מיצרים.

עלמה היתה עירה יהודית עד המאה ה17 ובינמין מטודילה שביקר בארץ ב1185 מתאר אותה.מבין הממיצאים הארכיאלוגים בה היו רצפת בית כנסת וכתובות רבות בעיברית.יושביה הערבים היו אלג'ירים.

עכברה שבגליל,היתה עירה יהודית עד המאה ה13.הערבים שברחו ממנה יושבו מחדש בסמיכות למקום.

מגידו היתה עיר ישראלית חשובה בזמן התנך.העיר הערבית שהוקמה במקומה היתה לג'ון שיובה על יד שבט בדואי בשם טרבאי על יד העותמנים.

מזור היתה העיר יהודית עד תקופת התלמוד ושמה הערבי היה אל מזר.

העיר גזר היתה עיר ישראלית חשובה בתקופת התנך ושמה הערבי היה אבו שושה שליד רמלה.במקור האדמה היתה שיכת כולה לגרמני.הוא מכר חלק ליהודים וחלק לערבים.היהודים התפשרו ונתנו חלק גדול מאדמתם לערבים אך זה לא עזר אלא רק ליבה אתתהשנאה של הערבים ליהודים.

עיו זיתים היתה עירה יהודית תקופת התנך והתלמוד עד המאה 19 שבה היהוידם ברחו מהעירה בגלל אלימות הערבים הטבח הגדול של היהודים ב1834.

ברור חיל היתה עירה יהוידית ליד אשקלון ועזה.היהוידם נהגו לבוא לשם אחרי מרד בר כוכבא כדי למול את בניהם בסתר בזמן גזירות השמד של אדריאנוס המרושע.שמו הערבי של הכפר הערבי היה בוריאר.

קיסריה היתה עיר יהודית הלינסטית  ואחרי מרד בר כובבא עדין היה בה ישוב יהודי ניכר בתוחר בירת הפרובינציה.לפי היסטוריונים ערבים היו כ200000 יהודים בעת שכבשו הערבים את העיר ב640 לספירה בעזרתו של יהודי אחד.העיר נהרסה על יד הממלוכים והוקמה מחדש על יד  מוסלמים בוסנים
בסוף המאה ה19.

בית גוברין ביתה ישוב יהודי גדול וחשוב בתקופת התנך והתקופת התלמוד.
יושביה היהוידם כנראה עזבו אותו בתקופה הערבית בגלל מחלמות הבדואים ב796.
יושבי העיר הערבי בית ג'יברין היו מיצרים. שהיגרו במאה ה19.

ביריה היתה עירה יהודית מימי תקופת התלמוד ועד המאה ה19.יהודיה  נטשו את העירה בפרעות הערבים ב1834.

מרות היתה עירה יהודית בגליל בבית הכנסת שבה הוקם במאה השביעית כנראה לפני הכיבוש הערבי.העירה התקימה עד סוף המאה ה18.אחרי שהכפר הערבי מרוס ננטש נמצא הריסות אוצר גנוז של
מטבעות מימי החשמונאים והביזנטים,רצפת בית כנסת עם ציור של לוחם יהודי חמוש,כנראה המלך
 דויד.

יבנה היתה עיר יהודית חשובה ביותר אחרי חורבן שני והמשיך להתקים בה ישוב יהודי גדול לאורך כל התקופה הביזנטית.העירה יבנה הערבית היתה מיושבת בעיקר במיצרים מהאה ה19.

העיר היהודית ציפורי היתה עיר חשובה מאד בתקופת בית שני ובעיקר אחריו אחרי שנחרב
בית המקדש.העיר היהודית נחרבה וננטשה כנראה ברעידת האדמה הגדולה ב748.העירה ספוריה הוקמה מחדש על יד המנהיג הבדואי אוהב היהודים דהר אל עומר.ערבי העירה היו ממצוא בדואי מגוון הנטושה עברו לנצרת.

הדוגמאות הם עוד רבות.רבים הם הכפרים הערבים הנטושים שהיו בעבר יהודים ורבים הם הכפרים
 הערבים שעדין קימים בגליל,ביהודה ושומרון שגם כן היו כפרים ועירות יהודיות בעבר.
לכן הטענה הערבית שאומרת שהיהודים גירשו אותם מאדמתם איננה נכונה מבחינה היסטורית.

0 件のコメント:

コメントを投稿